Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze
- Wszystko na temat Kolei ....
Forum Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze Strona Główna
»
Historia Węzła Żadgańskiego
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Administracja Klubu i Forum
----------------
Regulamin Klubu
Pytania do Prezesa Generalnego OKMK
Zebrania Klubowe
Sprawy naszego Klubu
Informacje z Warszawy
Propozycje działów na forum
Akcje
Współpraca
KONTAKT
Informacje dla Użytkowników Forum
Powitania nowych Członków
Najmłodsi Miłośnicy Kolei na Forum OKMK
Historie i Wyjazdy
----------------
Klubu
Moja jak zostałem "Kolejarzem"
Wyjazdy
Z życia PKP S.A
----------------
EN JAN KIEPURA
O Spółkach PKP S.A
O pracy na Kolei
Pociągi
Wszystko o (Nad) Odzrzance
Wydarzenia z regionu
----------------
Aktualności
Wypadki z Udziałem Ludzi
Wypadki z udziałem Taboru PKP
Żagańska Szopa - Opiekun działu Paweł Urbański
----------------
Lokomotywy z Żagania
Historia Węzła Żadgańskiego
EC WAWEL
Połączenia od II wojny światowej w Żaganiu do dziś
Tabor PKP
----------------
SA133-003
EN57-2014
Lokomotywy Elektryczne
Elektryczne Zespoły Trakcyjne
Lokomotywy Spalinowe
Szynobusy
Parowozy
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Andrzej
Wysłany: Sob 20:53, 18 Sie 2007
Temat postu: Wkładka do kroniki miasta Żagania
Wkładka do kroniki miasta Żagania
"Wkład pracy przez pracowników węzła kolejowego w Żaganiu z roku 1945.
25 lat minęło, kiedy ówczesna chwila dziejowa postawiła nas kolejarzy w obliczu ogromnych zagadnień, które musieliśmy umieć rozpoznać i w ramach możliwości rozwiązać. Rozumieliśmy że za dzieła naszych mózgów i rąk, jesteśmy odpowiedzialni przed historią Narodu. Rozumieliśmy to że pokój wygrywa ten kto najprędzej zdoła skonsolidować życie, na wszystkich odcinkach, zarówno intelektualnych jaki i gospodarczych. My tu na ziemiach naszych praojców, zdaliśmy historyczny egzamin od wyników którego, zależą losy naszych pokoleń. Pilna byłą również sprawa wpływania na odbudowe moralną człowieka albowiem ostatni kataklizm wojny, pozostawił spustoszenie w dziedzinie ducha co wyraża się w tym, że niestety, nie wszyscy przyjeżdżali tu w szczerych zamiarach dźwignięcia wspólnie z nami ciężaru naszych zadań. Montaż życia gospodarczego bezprawnie działających środków komunikacyjnych, a głównie kolejnictwa jest nie do pomyślenia w ogóle ,a w szczególności na tutejszych terenach.
Dla wykonania tych zadań w dniu 23 lipca 1945r. zostali delegowani do Żagania z Wrocławia wice-dyrektor Ob. Szczawinski Ryszard, zastępca naczelnika służby Ruchu Ob. Michalczyk Władysław.
Na wspólnej konferencji Radziecko-Polskiej zorganizowano pod dyrekcje w skład której weszli:
Do spraw służby ruchu- Ob. Michalczyk Władysław
Do spraw służby mechanicznej- Ob. Lerch Franciszek
Do spraw służby teletechnicznej- Ob. Piotrowski Władysław
Do spraw służby drogowej- inż. Popławski Ludwik
Odtąd praca zaczęła wchodzić na właściwe tory. Termin przejęcia prac na kolei od Władz Wojskowo-Radzieckich ustalona na dzień 20 sierpnia 1945 roku.
Szybko zbliżał się dzień 20 sierpnia, a przed nami jasne i ciemne strony naszego wysiłku, brak personelu. Radzieccy naczelnicy podnosili kwestie niedostatecznej polskiej obsady personalnej, wyrazili wątpliwości czy tak w krótkim czasie zdołamy przejąć pracę. Stosunek obsady radzieckiej był kilkakrotnie wyższy od polskiej, a szczególnie w służbie stacyjnej i parowozowej. Niemało trzeba było wysiłku aby nie dopuścić do odłożenia terminu objęcia kolei.
Węzeł żagański nie zawiódł, wszyscy na swych posterunkach, świadomi swego pionierskiego zadania wypełnili swój obowiązek służbowy i obywatelski. Nie liczono godzin pracy, nie pytano o zarobek czy wyżywienie.
Objęliśmy 1750 km drogi w tym 620 km zdewastowanych, nie nadających się do ruchu, do obsługi mieliśmy następujące odcinki:
Żagań-Węgliniec
Żagań-Lubsko
Żagań-Tuplice
Żagań-Jelenia Góra
Żagań-Legnica
Żagań-Głogów
Żagań-Zielona Góra przez Bieniów
Żagań-Zielona Góra przez Nową Sól
Żagań-Łęknica"
Powyższą informację udostępnił Pan Jan Drożdż
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By
Ray
© 2003, 2004
iOptional
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin