Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze
- Wszystko na temat Kolei ....
Forum Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze Strona Główna
»
Historia Węzła Żadgańskiego
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Administracja Klubu i Forum
----------------
Regulamin Klubu
Pytania do Prezesa Generalnego OKMK
Zebrania Klubowe
Sprawy naszego Klubu
Informacje z Warszawy
Propozycje działów na forum
Akcje
Współpraca
KONTAKT
Informacje dla Użytkowników Forum
Powitania nowych Członków
Najmłodsi Miłośnicy Kolei na Forum OKMK
Historie i Wyjazdy
----------------
Klubu
Moja jak zostałem "Kolejarzem"
Wyjazdy
Z życia PKP S.A
----------------
EN JAN KIEPURA
O Spółkach PKP S.A
O pracy na Kolei
Pociągi
Wszystko o (Nad) Odzrzance
Wydarzenia z regionu
----------------
Aktualności
Wypadki z Udziałem Ludzi
Wypadki z udziałem Taboru PKP
Żagańska Szopa - Opiekun działu Paweł Urbański
----------------
Lokomotywy z Żagania
Historia Węzła Żadgańskiego
EC WAWEL
Połączenia od II wojny światowej w Żaganiu do dziś
Tabor PKP
----------------
SA133-003
EN57-2014
Lokomotywy Elektryczne
Elektryczne Zespoły Trakcyjne
Lokomotywy Spalinowe
Szynobusy
Parowozy
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Andrzej
Wysłany: Sob 20:50, 18 Sie 2007
Temat postu: Informacja o organizowaniu Oddziału Ruchowo-Handlowego.
Informacja o organizowaniu Oddziału Ruchowo-Handlowego w Żaganiu w 1945r.
"Werbuk pracowników do Oddziału PKP Ruchowo-Handlowego przeprowadzany był spośród napływających pracowników delegowanych przez Dyrekcję z polski centralnej do DOKP Wrocław, skąd w zależności od szczęścia skierowano poszczególne transporty na węzły kolejowe. Na miejscu drogą selekcji poprzez rozmowy i zorientowaniu się co kto umie i czy posiada jakąś praktykę na kolei wyznaczano poszczególnych pracowników do pełnienia tych czy innych czynności. Nazwy stacji zostały w tym czasie Niemieckie dopiero później zostały przemianowane na polskie. Ruch pociągów pasażerskich był znikomy, przeważnie kursowały eszelony wojskowe-radzieckie. Ilostan wagonów próżnych niski. W dniu 20 sierpnia 1945 roku Władze Radzieckie przekazały eksploatacje kolei Władzą Polskim. Dyspozytura oddziałowa przejęła kierownictwo na przynależnych liniach w pełnym wyposażeniu selektorowym.
Pierwszym naczelnikiem Oddziału Ruchowo-Handlowego w Żaganiu był Naczelnik Mszyk Włodzimierz. Siedziba Oddziału mieściła się w pomieszczeniach byłego Stalagu VIII C w lesie naprzeciw stacji w barakach. Następnie po zlikwidowaniu działalności Poddyrekcji w dniu 17 września 1945r Oddział Ruchowo-Handlowy przeniesiony został do siedziby byłej Poddyrekcji przy ulicy Mariana buczka w samym mieście w odległości od stacji około 2km.
W roku 1946 w lipcu siedzibę Oddziału przeniesiono na Pac Dworcowy przy stacji w były gmach niemieckiego Oddziału Trakcji, w którym to budynku Oddział Żagański mieścił się do chwili jego likwidacji w 1957 roku. Organizatorami poszczególnych fachowych referatów w Oddziale Żagańskim byli Naczelnik Mszyk Włodzimierz, były przedwojenny kontroler ruchu Oddziału Ostrów Wlkp. sekcji dyspozytorskiej starszy dyspozytor, a później długoletni kontroler ruchu Adamski Jerzy obecnie pracownik MK. Referat Przewozów Towar. i pasażerskich organizował Dziatkiewicz Herman przedwojenny zawiadowca stacji obecnie emeryt PKP. Referat Techniczny Flaszka Roman, oraz z-ca zawiadowcy stacji z pierwszego okresu w Żaganiu Krajna Władysław.
Praca sekcji dyspozytorskiej w tym okresie była niesamowicie trudna.
Posiadana łączność często wysiadała, urządzenia selektorowe często zawodziły. Ponadto zawodziły , wagonów na pokrycie dyspozycji stwarzały szereg trudności przy ruchu transportów radzieckich z zachodu na wschód, masowej akcji repatriacyjnej, oraz braku torów na przyjęcie pociągów na stacjach węzłowych. Na linii rozwiązane pociągi oczekiwały tygodniami na ich uruchomienie szczególnie na wschód. Z rozwiązanych pociągów trzeba było wyłączyć wagony z repatriantami, ładunkiem żywym łatwo psującym się itp. Sprawozdania dobowe do DOKP we Wrocławiu z barku łączności przesyłano codziennie rano po dobie sprawozdawczej specjalnym gońcem.
Po przełamaniu pierwszych trudności organizacyjnych praca systematycznie uległa poprawie, ilostany wagonów towarowych i osobowych podnosiły się, tak że właściwa z koordynowana praca Oddziału systematycznie następowała. Uruchomiono po odbudowie zniszczeń poszczególne linie kolejowe i tak: z chwilą przyjęcia od Władz Radzieckich cały ruch pociągów przebiegał po jednej linii Głogów-Żagan-ŻaryTuplice, linie do stacji węzłowych Nowa Sól, Zebrzydowa uruchomiono w 1946r. Do Jankowej Żagańskiej otwarto w 1947r najważniejszą linię bezpośrednią do Wrocławia i Legnicy, przez Modłe oddano do eksploatacji w styczniu 1947r a do Lubska przez Bieniów dopiero w 1952r."
Powyższą informację udostępnił Pan Jan Drożdż
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By
Ray
© 2003, 2004
iOptional
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin