ZalogujUżytkownikHasło
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze Strona Główna » Historia Węzła Żadgańskiego

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Z kart historii...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Prezes Generalny OKMK


Dołączył: 19 Maj 2007
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/20
Skąd: Zielona Góra

PostWysłany: Sob 20:54, 18 Sie 2007    Temat postu: Z kart historii...

Z kart historii...

17 Maj 1845r.

Zapada decyzja o budowie linii kolejowej łączącej Głogów z Jankową Żagańską przez Żagań.

26 Lipiec 1846r.

Pierwsza lokomotywa parowa przybywa na żagański dworzec kolejowy.

1 Wrzesień 1846r.

Otwarcie linii kolejowej Bolesławiec-Frankfurt n/O (połączenie Wrocław-Berlin przez Węgliniec, Żagań, Lubsko).

8 wrzesień 1851r.

Księżna Żagańska Dorota Talleyrand wita na dworcu kolejowym Króla Prus Fryderyka Wilhelma IV.

31 Grudzień 1871r.

Połączenie linią kolejową miast Żagań i Żary.

15 Maj 1875r.

Otwarcie linii kolejowej Legnica-Żagań (uzyskano najszybsze połączenie Wrocław-Berlin przez Miłkowice, Żagań, Lubsko).

17 Wrzesień 1875r.

Koleją przybywa do Żagania Cesarz Niemiec Wilhelm I.

25 Grudzień 1876r.

Dworzec żagański doszczętnie zniszczony przez pożar.

1 Październik 1890r.

Uruchomienie linii kolejowej Żagań-Nowa Sól.

1 Wrzesień 1896r.

Otwarcie linii Żary-Krzystkowice (obecnie Nowogród Osiedle).

1 Sierpień 1905r.

Oddanie do użytku linii kolejowej Żagań-Świętoszów-Zebrzydowa.

1 Sierpień 1909r.

Otwarcie linii kolejowej Krzystkowice-Zielona Góra.

1910r.

Oddanie do użytku po przebudowie obecnego dworca kolejowego w Żarach.

1 Marzec 1913r.

Ukończenie budowy obecnego dworca kolejowego w Żaganiu.

24/25 Marzec 1944r.

Słynna "Wielka Ucieczka" lotników alianckich z obozu jenieckiego Luft 3 w Żaganiu. Zbiegli jeńcy korzystają z połączeń kolejowych ze stacji Żagań.

Luty 1945r.

W wyniku działań wojennych straty kolei w regionie Żagania i Żar wynoszą 60%.

27 Lipiec 1945r.

Przybycie pierwszych kolejarzy w celu przejęcia stacji, uruchomienia transportu kolejowego oraz odbudowy zniszczeń wojennych. Stacje Żagań i Żary organizacyjnie podlegają Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych we Wrocławiu.

1958r.

Węzły kolejowe Żagań i Żary przejmuje w obszar swego działania Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Poznaniu.

22 Czerwiec 1971r.

Do Żagania przybywa pierwsza lokomotywa spalinowa.

1983-1986r.

Modernizacja i automatyzacja Żagańskiego Węzła Kolejowego.

31 Maj 1991r.

Kurs ostatniego pociągu prowadzonego lokomotywą parową OL49-63 relacji Żagań-Lubsko.

1 Wrzesień 1991r.

Utworzenie Stacji Rejonowej z siedzibą w Żaganiu.

1996r.

Mija 150 lat obecności kolei na Ziemi Żagańskiej, Żarskiej-czynnika postępu i rozwoju gospodarczego regionu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolski Klub Miłośników Kolei w Zielonej Górze Strona Główna » Historia Węzła Żadgańskiego Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional




fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Regulamin